ASSALAMUALAIKUM...SELAMAT DATANG KE LAMAN SEKOLAH KEBANGSAAN TANJONG BIDARA, 36800 KAMPONG GAJAH, PERAK

Wednesday, August 25, 2010

Bayi Dilahirkan Seperti Bertopeng

Subject: Bayi Dilahirkan Seperti Bertopeng

CHINA : Wajah bayi ini dilihat seperti memakai topeng. Keadaannya seperti bayi ini mempunyai 2 muka, dan muka ini tertampal pada muka yang asal.

Kangkang kini berusia 14 bu lan .Menurut ibu kepada bayi istimewa ini,Yi Xilian tiada apa yang aneh ketika mengandungkan Kangkang dan kandungannya juga normal ketika itu.

Selepas Yi Xilian melahirkan Kangkang, doktor tidak membenarkan untuk melihat Kangkang. Namun, Yi Xilian merayu kepada suamiuntuk melihat wajah anaknya.Dia terkejut dan menangis ketika melihat keadaan bayinya.

Doktor hanya memberikan kemungkinan hal ini berlaku, tiada kepastian me nge nai kelaianan yang berlaku pada anaknya.

Doktor beranggapan mungkin berlakunya jangkitan ketika perkembangan embrio ketika mengandung atau kesan ubat-ubatan yang diambil ketika mengandung.Namun, tiada sebab yang jelas yang dapat dibuat oleh doktor.

Kos untuk melakukan pembedahan kepada Kangkang dianggarkan 80 – 100 ribu US Dollar. Pembedahan ini dilakukan untuk menyamakan 2 bahagian wajah Kangkang dan tu lan g muka.Bagaimanapun Doktor tetap tidak dapat memberikan jaminan akan hasilnya. 





MAHA SUCI ALLAH...

Cool text generator

Tuesday, August 24, 2010

Friday, July 16, 2010

INFO : 10 Racun Psikologi

Racun pertama : Menghindar
Gejalanya, lari dari kenyataan, mengabaikan tanggung jawab, padahal dengan melarikan diri dari kenyataan Kita hanya akan mendapatkan kebahagiaan semua yang berlangsung dalam sekejap.
Antibodinya : Realiti

Cara : Berhentilah menipu diri. Jangan terlalu serius dalam menghadapi masalah kerana rumah sakit jiwa sudah dipenuhi pesakit yang selalu mengikuti kesedihannya dan merasa lingkungannya menjadi sumber frustasi. Jadi, selesaikan setiap masalah yang dihadapi secara tenang dan yakinilah bahawa segala sesuatu yang terbaik selalu harus diupayakan dengan keras.

Racun kedua : Ketakutan
Gejalanya, tidak yakin diri, tegang, cemas yang antara lain bisa disebabkan kesulitan kewangan, konflik perkimpoian, problem seksual, DLL...
Antibodinya : Keberanian

Cara : Hindari menjadi pengharap yang bergantung pada kecemasan. Ingatlah 99 persen hal yang kita cemaskan tidak pernah terjadi. Keberanian adalah pertahanan diri paling ampuh. Gunakan analisis intelektual dan carilah solusi masalah melalui sikap mental yang benar. Keberanian merupakan proses redukasi. Jadi, jangan segan mencari bantuan dari ahlinya, seperti psikiater atau psikologi.

Racun ketiga : Egoistis
Nyinyir, materialistis, agresif, lebih suka meminta daripada memberi.
Antibodinya : Bersikap sosial

Cara : Jangan mengeksploitasi teman. Kebahagiaan akan diperoleh apabila kita dapat menolong orang lain. Perlu diketahui, orang yang tidak mengharapkan apapun dari orang lain adalah orang yang tidak pernah merasa dikecewakan.

Racun keempat : Stagnasi
Gejalanya berhenti satu fase, membuat diri Kita merasa jenuh, bosan, Dan tidak bahagia.
Antibodinya : Ambisi

Cara : Teruslah berkembang, ertinya kita terus beusaha di masa depan kita. Kita kan menemukan kebahagiaan dalam ghairah saat meraih kejayaan kita tersebut.

Racun kelima : Rasa rendah diri
Gejala : Kehilangan keyakinan diri dan kepercayaan diri serta merasa tidak memiliki kemampuan bersaing.
Antibodinya : Keyakinan diri

Cara : Seseorang tidak akan menang bila sebelum berperang, yakin dirinya akan kalah. Bila Kita yakin akan kemampuan Kita, sebenarnya kita sudah mendapatkan separuh dari target yang ingin kita raih.. Jadi, sukses berawal pada saat kita yakin bahawa kita mampu mencapainya.

Racun keenam : Narsistik
Gejala : Kompleks superioritas, terlampau sombong, kebanggaan diri palsu.
Antibodinya : Rendah hati

Cara : Orang yang sombong akan dengan mudah kehilangan teman, kerana tanpa kehadiran teman, kita tidak akan bahagia. Hindari sikap mahu tahu. Dengan rendah hati, Kita akan dengan sendirinya mau mendengar orang lain sehingga peluang 50 persen keyakinan sudah kita raih.

Racun ketujuh : Mengasihani diri
Gejala : Kebiasaan menarik perhatian, suasana yang dominan, murung, menghunjam diri, merasa menjadi orang termalang di dunia.
Antibodinya : Sublimasi

Cara : Jangan membuat diri menjadi neurotik, terpaku pada diri sendiri. Lupakan masalah diri dan hindari untuk berperilaku sentimentildan terobsesi terhadap ketergantungan kepada orang lain..

Racun kedelapan : Sikap bermalas-malasan
Gejala : Apatis, jenuh berlanjut, melamun, Dan menghabiskan waktu dengan cara tidak produktif, merasa kesepian.
Antibodinya : Kerja

Cara : Buatlah diri kita untuk selalu mengikuti jadwal kerja yang sudah kita rencanakan sebelumnya dengan cara aktif bekerja. Hindari kecenderungan untuk membuat keberadaaan kita menjadi tidak berarti dan mengeluh tanpa henti.

Racun kesembilan : Sikap tidak toleransi
Gejala : fikiran kolot, kebencian rasial yang kolot, angkuh, antagonisme terhadap agama tertentu, prasangka religius.
Antibodinya : Kontrol diri

Cara : Tenangkan emosi Kita melalui seni mengkontrol diri. Amati mereka secara intelektual. Tingkatkan kadar toleransi kita. Ingat bahwa dunia diciptakan dan tercipta dari keberagaman kultur Dan agama.

Racun kesepuluh : Kebencian
Gejala : Keinginan balas dendam, kejam, bengis.
Antibodinya : Cinta kasih

Cara : Hilangkan rasa benci. Belajar memaafkan dan melupakan.. Kebencian merupakan salah satu emosi negatif yang menjadi dasar dari rasa ketidakbahagiaan. Orang yang memiliki rasa benci biasanya juga membenci dirinya sendiri karena membenci orang lain. Satu-satunya yang dapat melenyapkan rasa benci adalah cinta. Cinta kasih merupakan kekuatan hakiki yang dapat dimiliki setiap orang.

Ketika Kita sedang mengalami rasa depresi dan tidak bahagia, gunakan cara diatas sebagai sarana pertolongan pertama dalam kondisi mental gawat darurat demi terhindar dari ketidakbahagiaan berlanjut pada masa mendatang !!!

Cool text generator

Tuesday, July 13, 2010

APC 2009


SK Tanjong Bidara mengucapkan tahniah kepada Cikgu Irwanshah Bin Mat Isa diatas Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) bagi tahun 2009.

Semoga anugerah yang diterima dapat membakar lagi semangat untuk terus berjuang, mendidik dan meningkatkan lagi prestasi anak bangsa agar menjadi insan yang berjaya didunia dan diakhirat.

Semoga terus berjuang dan cemerlang dalam segala bidang.

Wednesday, June 23, 2010

INFO : Warna-Warna yang Bermanfaat


Morton Walker dalam bukunya “The Power of Color” mengambil pandangan yang dilakukan oleh Robert Gerard, Ph. D dari University of California-Los Angeles yang mempelajari kesan warna terhadap kecemasan, denyutan nadi dan aliran darah kerana setiap warna memiliki panjang gelombang yang berbeza dari ultraviolet hingga inframerah. Berikut ini adalah jenis warna dan manfaatnya:

Merah : Merupakan warna yang menarik dan emotif. Paling baik diaplikasikan untuk restoran dan lebih menyenangkan bagi mereka yang dalam keadaan tenang daripada yang sedang tegang. Memacu kelenjar di bawah otak dan kelenjar adrenal serta melepaskan adrenalin. Dapat meningkatkan tekanan darah dan pernafasan serta merangsang selera makan dan indra penciuman.


Kuning : Merupakan warna pertama yang dikenali otak. Diasosiasikan dengan stress, kewaspadaan dan kecemasan. Namun, merangsang optimisme, harapan, keseimbangan dan keselarasan secara keseluruhan. Sangat baik digunakan dalam ruang kelas.

Jingga : Memiliki karakteristik antara merah dengan kuning. Merupakan salah satu warna terbaik untuk merangsang pembelajaran.

Biru : Merupakan warna yang paling menyenangkan. Menenangkan orang yang tegang dan meningkatkan perasaan nyaman. Ketika anda melihat warna biru, otak anda melepaskan sebelas neurotransmitter yang menenangka tubuh dan dapat berakibat pada penurunan suhu tubuh, keringat dan selera makan.

Hijau : Adalah warna yang juga menenangkan. Tubuh berespons terhadap warna hijau dengan melepaskan histamin darah yang mengakibatkan berkurangnya kepekaan terhadap alergi makanan. Antigen juga dirangsang untuk memperbaiki sistem kekebalan tubuh secara menyeluruh.

Coklat : Menumbuhkan perasaan aman, relaks dan mengurangi keletihan

Abu-abu : Warna yang paling netral

Warna gelap : Mengurangi stress dan meningkatkan perasaan damai

Warna terang : Meroketkan energi dan kreativitas. Menumbuhkan prilaku agresif dan kecemasan

Tuesday, May 4, 2010

RENUNGAN : Suami Setia

Seorang suami baru kematian isteri yang amat dikasihinya. Ketika suasana kesedihan di tanah perkuburan, sesudah imam membaca taklin, si suami terus menyiram air mawar, bukan satu cerek atau satu jar seperti kebiasaan orang, malah terus satu baldi.

Para hadirin merasakan tindak tanduk itu membayangkan betapa kasihnya suami ini kepada isterinya. Ramai yang bercucuran airmata melihat senario ini romantik ini. Tak kurang juga ramai daripada kalangan para hadirin yang berbisik di hati masing-masing betapa bernasib baik arwah mendapat suami yang bergitu setia dengan kasih sayang yang sedemikian solid.

Namum bagi kenalan rapat, tindak tanduk si suami ini mula minimbulkan tanda tanya apabila setiap pagi, tengahari dan malam si suami itu masih menyiram air di pusara arwah isterinya, bukannya secerek malah masih sebaldi serta ditaburkan baja. Kadang-kadang mereka mendapati beliau membawa kanta sambil meninjau dengan penuh teliti seolah-olah membuat kajian di atas tanah tersebut. Malah beberapa hari kemudian mereka telah melihat beliau memasang sprinkler di atas tanah perkuburan tersebut.

Apabila sudah masuk dua minggu amalan aneh ini berterusan, maka ada yang membuka mulut bertanya dan sekali gus ingin menasihati kerana bimbang takut-takut si suami ini semakin hilang akal lantaran kerinduan yang teramat sangat.

Apabila
ditanya, si suami menjawab :
"Arwah isteri ku telah berpesan, jika beliau meninggal, janganlah kahwin lain sehingga rumput atas kuburnya tumbuh. Itulah sebabnya aku terpaksa siram sedemikian rupa untuk memastikan rumput agar cepat tumbuh!"

Monday, April 19, 2010

INFO : Fenomena 'Black Sun' yang Sangat Mengagumkan

Selama musim semi di Denmark, pada kira-kira satu setengah jam sebelum matahari terbenam, kawanan burung jalak Eropa (sturnus vulgaris) yang jumlahnya bisa mencapai lebih dari sejuta berkumpul dari berbagai penjuru berkumpul membentuk formasi-formasi menakjubkan. Fenomena ini sering disebut dengan Black Sun, dan dapat ditemui di awal musim semi di sepanjang daratan berawa di Denmark bagian barat selama bulan March hingga pertengahan April. Burung-burung ini bermigrasi dari selatan dan menghabiskan waktunya di padang-padang rumput mencari makan dan tidur di rerumputan di malam hari.






Friday, March 5, 2010

Majlis Sambutan Maulidur Rasul 1431H/ 2010M

05 Februari 2010 - Panitia Pendidikan Islam SKTB telah menjalankan Majlis Sambutan Maulidur Rasul peringkat sekolah. Pada jam 7.45 - 8.30, Majlis Bacaan Yassin dimulakan kemudian pertandingan mewarna dan Azan diadakan selepas itu. Majlis penutupan diketuai oleh Ustazah Nurul Fadzilah Binti Arshad. Majlis dimulai dengan selawat ke atas junjungan Nabi Muhammad S.A.W kemudian ceramah Maulidur Rasul, sesi soal jawab dan penyampaian hadiah kepada para pemenang. Tahniah di ucapkan kepada semua pemenang dan guru- guru yang terlibat. Semoga dengan adanya program sebegini dapat meningkatkan pengetahuan serta kecintaan kepada Nabi Muhammad S.A.W.

Thursday, February 25, 2010

Temasya Sukan Tahunan Kali Ke - 25



25 Februari 2010
- SKTB telah selamat menjalankan Temasya Sukan Tahunan Kali Ke- 25 bagi tahun 2010. Majlis Pembukaan telah dirasmikan oleh Guru Besar SKTB En. Kushariry bin Mohd. Rafie. Acara balapan dimulakan seterusnya acara berkumpulan.





Tahniah kepada
Adik Meor Nur Hafiz bin Meor Aziz yang dicalonkan sebagai Olahragawan Temasya Sukan Tahunan SKTB Kali Ke- 25, manakala Adik Nursyuhadah Assyikin binti Zahuri sebagai olahragawati.



Perasmian Penutup telah dirasmikan oleh Tn. Hj. Mohd. Nor bin Hj. Zakariah, Timbalan Pegawai Pelajaran, Pejabat Pelajaran Daerah Perak Tengah. Majlis berakhir pada jam 5.30 petang. Kami warga SKTB mengucapkan ribuan terima kasih kepada individu atau berkumpulan kerana sudi menyumbangkan derma bagi menjayakan Temasya Sukan Tahunan SKTB Kali Ke - 25 ini. Semoga Allah yang membalas jasa kalian. Terima kasih.

Friday, February 19, 2010

Acara Merentas Desa dan Lompat Tinggi

19 Februari 2010 - Acara merentas desa telah selamat dijalankan pada jam 8.30 pagi. Acara ini adalah sebahagian dari acara sukan tahunan SK Tanjong Bidara. Peserta lelaki acara merentas desa akan melalui 7 chek point yang telah ditetapkan, manakala peserta perempuan akan melalui 6 chek point. Peserta akan melalui kawasan kampung Tanjong Bidara dan jalanraya. Semua guru terlibat dalam menjayakan acara merentas desa ini.



Selepas acara merentas desa diadakan, acara balapan iaitu acara Lompat Tinggi. Semua peserta dari kumpulan Prasekolah, A, B dan c turut terlibat. Temasya Sukan Tahunan SK Tanjong Bidara akan diadakan pada 25 Februari 2010.

Tuesday, February 2, 2010

Mesyuarat Agong PIBG Kali ke- 31 /2010

02 Februari 2010 - Pihak SKTB dan PIBG telah menganjurkan Mesyuarat Agong PIBG Kali Ke -31 bagi tahun 2010. Majlis berjalan dengan lancar. Kehadiran ibubapa dan penjaga murid- murid SKTB pada tahun ini amat memberangsangkan. Majlis telah dirasmikan oleh Tn. Pegawai Pelajaran Daerah Perak Tengah, Tn. Haji Mokhtar bin Mat Dris. Jutaan terima kasih kepada Tn. Pegawai diatas kesudian merasmikan majlis tersebut. Mesyuarat diteruskan sehingga jam 5.30 petang.

Friday, January 22, 2010

MAJLIS BACAAN YAASIN DAN AKUJANJI UPSR 2010


22 Januari 2010 - SKTB telah mengadakan Majlis Bacaan Yaasin dan Akurjanji UPSR bagi tahun 2010. Majlis bermula pada jam 8.00 pagi di kelas tahun 6. Ibubapa murid tahun 6 turut serta menjayakan majlis ini. Diucapkan tahniah kepada Cikgu Zulkifli yang menganjurkan majlis ini. Terima kasih diucapkan kepada ibubapa dan penjaga tahun 6 yang sudi hadir memberi sokongan kepada anak- anak dan pihak sekolah.


Wednesday, January 20, 2010

Tinggal kepala je .....

orang asli: selamat pagi tuan
polis: selamat pagi
polis: apa hal
orang asli: saya nak buat repot tuan
polis: fasal apa tu
orang asli: kawan saya di baham harimau
polis: pukul berapa
orang asli: dia tak pukul, terkam
polis: habis?
orang asli: tak habis, tinggal kepala

Monday, January 18, 2010

ARTIKEL : Kedai Runcit Masih Relevan di Malaysia


Selain tidak pernah sunyi dengan kerancakan arus pembangunan, penduduk di kawasan bandar turut menyaksikan tumbuhnya pasar raya hiper ibarat cendawan selepas hujan.



Fenomena pertumbuhan pasar raya hiper bagaimanapun dilihat mengakibatkan 'sakit kronik' kepada kedai-kedai runcit yang telah wujud sejak sekian lama.



Ada yang berpendapat, kemunculan pasar raya hiper mendatangkan tekanan dan impak yang hebat terhadap industri runcit di negara ini.

"

Kehadiran pasar raya hiper banyak membantu konsumer. Mereka menyediakan tempat parkir yang luas, percuma, ruang beli-belah yang bersih dan selesa serta harga jauh lebih murah daripada apa yang boleh didapati di kedai runcit.

"

Semua barang termasuk keperluan harian dan barangan basah seperti sayur, ikan dan ayam ada di jual. Begitu juga dengan pakaian dan produk-produk lain semuanya ada di bawah satu bumbung dan ini menyenangkan serta menjimatkan masa pengguna," kata pengguna Saifuddin Iskandar mengenai pandangannya tentang kehadiran pasar raya hiper.



Revolusi industri runcit



Pasar raya hiper ialah sebuah gudang atau gedung besar yang menggabungkan konsep pasar raya dan gedung harian.

"

Hasilnya ialah sebuah premis runcit yang sangat besar dan menawarkan pelbagai jenis barangan di bawah satu bumbung termasuk barang runcit dan produk am. Sehubungan itu pasar raya hiper menawarkan apa yang mereka perlukan dalam satu minggu hanya dalam satu perjalanan beli-belah," kata aktivis pengguna Gurmukh Singh.



Menurut Singh industri pasar raya hiper membuka tirai di Malaysia pada 1994 apabila Carrefour membuka premis pertamanya di Subang Jaya, Selangor. Ia diikuti dengan hipermarket Giant Cash & Carry di UEP Subang Jaya. Setahun kemudian, ia mencetus satu revolusi dalam industri runcit di negara ini.



Menurut
http://shoppers. bluehyppo. com/hypermarkets .asp sehingga tahun 2003 saja terdapat 22 pasar raya hiper di Semenanjung Malaysia.



Selangor paling banyak dibanjiri pasar raya hiper tetapi beberapa tahun kebelakangan terdapat lebih banyak pasar raya hiper yang baru dibuka serta dalam pembinaan di negeri-negeri Pantai Timur. Walaupun menerima impak dengan kewujudan pasar raya hiper, hayat kedai runcit masih lagi panjang.

"

Kedai runcit dan juga pasar
mini masih ada tempatnya di kalangan konsumer terutama di bandar dan pekan kecil serta kampung.

"

Impak yang lebih ketara dengan kehadiran pasar raya hiper sebenarnya dirasakan oleh pasar raya. Ini kerana pasar raya hiper dan pasar raya menarik pengguna daripada kumpulan yang sama," kata beliau.



Menurut Singh dalam aspek itu pasar raya menerima tekanan kerana pengguna rata-rata berpendapat bahawa barang yang dijual di pasar raya hiper lebih murah berbanding di pasar raya.

"

Pengguna di negara ini sensitif pada harga dan ini menyebabkan mereka memilih pasar raya hiper. Bagi kedai runcit, mereka tidak perlu gusar kerana kedai runcit biasanya mempunyai kumpulan pelanggan yang setia."



Bagi Gurmukh Singh, kedai runcit lebih menawarkan khidmat layanan mesra serta peribadi (personalised) seperti mengambil pesanan dan menghantar barang ke rumah. Tuan punya kedai dan juga pembantu lebih ramah kerana mereka mengenali pelanggan.

"

Di kawasan perumahan, biasanya pelanggan hanya mencari barang yang mereka perlukan pada ketika itu sahaja dan lebih selesa untuk datang pada masa lain bagi membeli barang lain. Mereka lebih selesa mengunjungi kedai runcit dan bukan premis yang lebih besar serta rumit susunannya," kata beliau.



Pelanggan kedai runcit hanya membeli barang dalam jumlah yang kecil setiap hari.

"

Dengan ini mereka dapat merancang bajet, sebab itu mereka lebih suka berbelanja sikit-sikit sahaja setiap hari. Lainlah kalau ke pasar raya hiper, konsumer akan terlebih belanja."



Pasar raya hiper menggunakan kemudahan kad kredit dan ini secara langsung menggalakkan pengguna berhutang.

"

Kadang-kadang pelanggan terbeli barang yang mereka tidak perlu disebabkan terdapat bermacam-macam promosi yang diadakan di pasar raya hiper," katanya.



Berhutang



Menurut pendidik Raffar Minhat, pasar raya hiper menjana ekonomi seperti memberi peluang pekerjaan dan juga menggalakkan perkembangan sesuatu kawasan dengan pembinaan infrastruktur baru seperti jalan raya.

"

Pasar raya hiper juga ditutup lambat pada waktu malam, jadi memang sesuai bagi mereka yang sibuk bekerja pada siang hari. Pasar raya hiper berkembang pesat kerana negara kita mempunyai sistem pasaran runcit yang tidak diperkembangkan, " kata Raffar.



Bagi Raffar, beliau sendiri terbawa-bawa dengan cara berbelanja di pasar raya hiper.

"

Mula-mula saya hanya mahu dua atau tiga barang. Tetapi kerana tarikan harga yang lebih murah saya pun mula terbeli barang lain yang sebenarnya tidak diperlukan sangat. Akhirnya saya berbelanja lebih daripada bajet yang sepatutnya."



Kepada Raffar, khidmat yang disediakan di kedai runcit, lebih berdedikasi dan lebih mesra. Pekedai runcit dengan rela hatinya menghantar pesanan tong gas oleh pelanggan sama ada ke rumah atau restoran dengan secepat mungkin.



Menurutnya, ada kedai runcit yang menggunakan e-mel untuk menerima pesanan.

"

Kalau nak dikira harga di kedai runcit bukanlah jauh sangat bezanya daripada apa yang ditawarkan di pasar raya hiper. Bahkan kadangkala ada kedai runcit yang menawarkan harga yang lebih murah.

"

Layanan mesra seperti ini tidak dapat diberi oleh pasar raya hiper. Oleh itu kedai runcit masih diperlukan oleh pengguna di Malaysia," kata beliau. -Bernama

Monday, January 4, 2010

Lawatan ke Langkawi 2010

01 Januari 2010 SKTB telah mengadakan lawatan ke Langkawi bersama- sama pelajar dan warga SKTB. Lawatan ini bersempena hadiah kepada pelajar UPSR yang telah menaikkan peratus kecemerlangan UPSR SKTB. Terima kasih diucapkan kepada Guru Besar SKTB kerana telah mengotakan janjinya. Alhamdulillah, lawatan ini memberikan semangat baru kepada bakal- bakal pelajar UPSR 2010.


31 Disember 2009 ~
Kami bertolak dari Tanjong Bidara jam 11.30 malam. Bas melalui lebuhraya Kuala Kangsar. Singgah berehat sebentar di Perhentian Bukit Merah. Perjalanan diteruskan dan singgah di Perhentian Gurun untuk menunaikan solat subuh seterusnya sarapan pagi. Perjalanan diteruskan ke Jeti Kuala Perlis.

01 Januari 2010 ~
Kami selamat sampai ke Jeti Kuala Perlis jam 8.30 pagi menunggu tiket feri jam 10.30 pagi. Kami menaiki feri jam 11.15 pagi kerana ada sedikit masalah dengan pihak pengurusan. Kami selamat sampai ke Jeti Langkawi jam 12.20 tengahari. Seterusnya kami dibawa ke tempat penginapan Sri Pulau Motel untuk menunaikan solat zohor dan makan tengahari.

Jam 3.00 tengahari kami meneruskan perjalanan menaiki bas Sri Pulau menuju ke Taman Burung. Bayaran tiket masuk ke taman burung ini Dewasa RM8.00, manakala Kanak- kanak RM6.00. Jika lawatan biasa bayarannya lebih mahal dari lawatan sekolah. Sepanjang berada di dalam Taman Burung ini, kami boleh menyentuh atau memegang sebahagian haiwan- haiwan yang ada didalamnya. Antaranya burung kakak tua, kancil, arnab, burung unta, keldai dan burung merak. Taman burung ini amat sesuai dilawati bagi pelajar- pelajar agar mendekati haiwan- haiwan unik ciptaan Yang Maha Esa.

Seterusny
a kami singgah ke Pantai Pasir Hitam. Sepanjang berada dipantai ini, pasir ditepian pantai berwarna hitam keemasan. Sungguh unik pantai ini kerana keadaannya lain dari lain. Disini juga terdapat gerai- gerai menjual baju dan produk berasaskan gamat.

Kemudian kami singgah ke Beras Terbakar untuk membeli belah kerana disinilah pusat membeli yang murah jika ke Langkawi. Seterusnya kami dibawa ke Pekan Kuah untuk menikmati suasana pekan di Langkawi. Kami sempat singgah membeli belah sekali lagi di Ismail Group. Coklat dan gula- gula disini amat murah berbanding harga kawasan bercukai. Seterusnya kami makan malam di dataran Lang sambil menikmati panorama laut waktu malam. Jam 9.00 malam kami pulang semula ke tempat penginapan dan berehat setelah seharian berjalan mengelilingi Langkawi.

02 Januari 2010 ~
Jam 9.30 pagi setelah bersarapan, kami bertolak menuju ke Pusat Pembuatan Gamat di Nusantara Maju Enterprise. Kami sempat melihat cara pembuatan minyak gamat. Banyak ubat- ubatan tradisional turut dijual disini. Harganya juga berpatutan.

Seterusnya destinasi kami yang terakhir di Makam Mahsuri. Jika ke Langkawi, tidak singgah ke Makam Mahsuri memang tidak lengkap lawatan ini. Bayaran masuk ke Makam Mahsuri Dewasa RM5.00 Kanak- kanak dari usia 3 hingga 12 tahun RM2.50. Masuk saja ke dalam Makam ini kami disajikan dengan persembahan Chak Limpong yang mendendangkan lagu- lagu tradisional dari semua negeri. Suasana di dalam Makam ini sungguh indah dan bersih seperti di kampung. Berbagai- bagai jenis model rumah kampung yang ada disini. Ramai pelancong dari luar negeri datang kesini untuk menikmati keunikan Melayu di Malaysia.

Kemudian kami meneruskan perjalanan pulang menuju ke Jeti Langkawi untuk menaiki feri jam 12.30 tengahari. Kami selamat tiba di Jeti Kuala Perlis jam 1.15 tengahati dan makan di gerai berhampiran jeti. Kami meneruskan perjalanan pulang dan singgah sebentar di Menara Alor Star dan Pekan Rabu, Kedah. Jam 5.30 kami meneruskan perjalanan pulang dan singgah perhentian terakhir di Perhentian Bukit Gantang untuk menunaikan solat maghrib dan isya'. Kami selamat sampai ke Tanjong Bidara jam 12.20 malam.

SAHABAT