ASSALAMUALAIKUM...SELAMAT DATANG KE LAMAN SEKOLAH KEBANGSAAN TANJONG BIDARA, 36800 KAMPONG GAJAH, PERAK

Sunday, September 27, 2009

Haiwan peramal cuaca

Ternyata banyak juga haiwan yang peka terhadap perubahan cuaca bahkan kehadiranya jadi petanda datangnya musim tertentu.

Beruang

Beruang yang hidup di tempat yang mengalami musim sejuk akan tidur panjang musim sejuk. Kalau dia terbangun dari tidur panjangnya ini pertanda kalau musim sejuk akan segera berakhir.

Lebah

kalau musim dingin akan tiba lebah akan membina sarang mereka lebih tinggi dari pada biasa. Lebah yang berterbangan jauh dari sarangnya juga memberi tanda kalau cuaca akan baik.

Ulat beruang wolly

Kalau bulu ulatberuang wolly atau wolly bearcaterpillar sudah berwarna cokelat ini pertanda musim sejuk yang hebat akan segera tiba.

Marmot tanah

Di Amerika ada hari marmot tanah atau “Groundhog Day” pada 2 Februari. Kalau marmot tanah muncul pada saat itu, ini berarti musim sejuk akan berakhir paling lama 6 minggu. Namun kalau ia tidak muncul musim sejuk masih akan berlaku lama lagi.

Burung liar dan angsa liar

Menjelang musim sejuk burung-burung yang biasa berkeliaran di Negara 4 musim biasanya akan menghilang. Kemana mereka? Untuk sementara burung-burung itu akan tinggal ke tempat yang suhunya hangat. Saat musim sejuk akan berakhir burung-burung berterbangan ini akan pulang semula.

Belalang

Di Japan kedudukan telur belalang sering jadi petanda musim sejuk. Biasanya pedagang minyak tanah peka akan hal ini, apa hubunganya ya? Kalau letak telur belalang lebih dalam daripada biasa itu tandanya musim sejuk hebat akan tiba. Ini keuntungan untuk para pedagang minyak. Kerana akan banyak orang yang akan membeli minyak tanah untuk menyalakan mesin penghangat ruangan. Tetapi kalau letak telur belalang di dalam tanah tidak begitu dalam itu tandanya musim sejuk tidak akan terlalu hebat. Sehingga jualan minyak tanah tidak akan terlalu menguntungkan.

Katak

Suara katak terdengar makin kencang itu tandanya musim hujan tiba. Suara keras itu disebabkan kerana mereka harus bernafas. Meskipun bernafas dengan paru-paru katak tidak dapat menggembungkan paru-parunya. Ia menghirup udara dengan mengembangkempiskan lehernya. Jika saat udara lembab katak sulit bernafas supaya udara tetap dihirupnya mereka harus mengeluarkan bunyi dengan keras melalui leher.

Kelempiau atau owa Kalimantan

Ia sering kali memberikan tanda kalau akan ada badai. Nelayan Thailand sering membawanya saat melaut. Tanda yang mereka berikan biasanya berupa teriakan atau gelisah saja.


Lalat

Pada saat akan turun hujan lalat-lalat akan hinggap di dinding. Namun pada saat cuaca baik lalat-lalat akan berterbangan kemana-mana.

Labah-labah

Saat cuaca buruk labah-labah sering kali menghilang, mereka akan diam di tempat yang aman dan tersembunyi. Namun saat cuaca baik labah-labah akan mulai membuat sarang lagi.

Semut

Sama seperti laba-laba semut tidak akan keluar dari sarangnya dalam tanah saat cuaca buruk, sebaliknya kalau cuaca baik mereka akan keluar dan berbaris kesana kemari untuk mencari makan.

Nyamuk

Kalau banyak nyamuk yang mengganggu dan menggigit kita di pagi hari itu pertanda akan turun hujan, lalu apabila saat matahari terbenam dan banyak nyamuk berterbangan itu pertanda cuaca baik.

Siput

Konon pada saat cuaca buruk akan tiba siput akan merayap lebih cepat.


Kelelawar

Kelawar tidak akan keluar dari sarangnya jika cuaca buruk. Namun kalau mereka berterbangan waktu senja itu pertanda cuaca baik.



Menurut para ilmuwan sebenarnya haiwan** itu tidak jaga meramal cuaca mereka cuma sangat peka terhadap perubahan cuaca. Sehingga mereka segera menyesuaikan diri dengan keadaan lingkunganya. Jadi tingkah laku haiwan tersebut hanya berlaku untuk jangka pendek saja.


Apa pun jua kajian yang dilakukan, yang pastinya Ketentuan Allah yang pasti berlaku.

No comments:

SAHABAT